Teknoloji

Fizik Kuralları Her Yerde: Motosikletlerin Viraj Performansı Arabalara Göre Neden Daha İyi?

Bu sorunun cevabı sadece hız ve güçle alakalı değil. Devreye fizik kuralları, denge ve motosikletlerin aerodinamik yapısı da giriyor.

O zaman bir bakalım bakalım, motosikletlerin viraj performansı ile arabalar arasındaki fark ne?

Motosikletlerin viraj performansını anlamanın en kritik noktası “yatmak” kavramı.

Bir motosiklet, virajı alırken sürücüsüyle birlikte iç tarafa doğru yatabiliyor. Bu yatış hareketi de merkezkaç kuvvetini dengelemeye yardımcı oluyor ve sürücünün virajı daha hızlı ve güvenli bir şekilde almasını sağlıyor.

Arabalarda ise bu mümkün değil; araç tamamen düz kaldığı için virajlarda savrulma riski daha yüksek. Motosiklet sürücüsü ise âdeta doğayla bir uyum içinde hareket ederek virajlarda bedenini kullanıp yönlendirme yapıyor.

Hafiflik ve manevra kabiliyeti de devreye giriyor.

Motosikletlerin bir diğer avantajı da arabalarla kıyaslandığında çok daha hafif ve küçük olmaları. Bir otomobilin birkaç tonluk ağırlığıyla kıyaslandığında, motosikletlerin hafif yapısı onlara inanılmaz bir manevra kabiliyeti kazandırıyor.

Bu sayede virajları daha hızlı alabiliyor ve sürücü, aracın hareketlerini çok daha hassas bir şekilde kontrol edebiliyor. Ayrıca motosikletin küçük ve dar yapısı, dar virajlarda bile rahatça hareket edebilmesini sağlıyor.

Motosikletlerin aerodinamik yapısı da viraj performansında büyük rol oynuyor.

Bir motosiklet, virajı alırken sürücü rüzgâr direncini en aza indirgemek için kendini motorun üzerine eğebiliyor. Bu, hız kaybetmeden virajın daha keskin bir şekilde dönülmesini de sağlıyor.

Arabalarda ise sürücünün böyle bir aerodinamik avantajı yok, aracın kaportası ve geniş yapısı, rüzgâr direncini artırıyor ve viraj alırken daha fazla yavaşlamaya sebep oluyor.

Özgürlük hissi ve psikolojik avantajı da işin içine katabiliriz.

Teknik detayların ötesinde, motosiklet sürücülerinin viraj performanslarını artıran bir başka faktör de psikolojik özgürlük hissi.

Motosiklet kullanırken, sürücü doğrudan çevresiyle etkileşim hâlinde. Rüzgârı yüzünde hissediyor, asfaltı neredeyse elleriyle tutacak kadar yakın.

Bu da sürücüye hem daha fazla kontrol hem de viraj alırken daha cesur olma hissi veriyor. Oysa arabalarda, sürücü dış dünyadan âdeta bir kutunun içinde izole olmuş gibi.

Bir sonraki sefer motosikletle bir viraja girdiğinizde, sadece hız yapmanın değil, fizik kurallarını ve bedeninizi kullanarak yolla dans etmenin keyfini çıkarın!

Kaynaklar: Web Bike Word, 44 Teeth

Bunları da incelemek isteyebilirsiniz:

 

gercusajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu